Uneori este dificil sa vorbim despre emotiile noastre. Dar cum sa le explicam copiilor despre emotii, despre ce simtim si ce putem sa facem atunci cand ne intalnim cu tristetea, furia sau bucuria? Imi amintesc ca primul lucru pe care am incercat sa-l realizez, a fost sa numesc emotia copiilor mei/emotiile mele, in diferite situatii. Primul pas in dezvoltarea inteligentei emotionale, este cunoasterea principalelor tipuri de emotii.
Pe rafturile Jucariilor Vorbarete, a aparut un material nou, adresat copiilor, dar si parintilor care doresc sa le fie alaturi copiilor, in dezvoltarea inteligentei emotionale. Noul joc educativ, Ursuletul si Roata emotiilor, este indicat micutilor cu varste cuprinse intre 2-6 ani. Copiii vor invata sa recunoasca 6 emotii si expresiile emotionale corespunzatoare. De asemenea, prin joc de rol copiii vor putea sa exprime mai usor ceea ce simt si sa invete cum sa gestioneze aceste emotii. Copilul va invarti rotita si va vedea fiecare emotie a ursuletului simpatic.
Copilul reuseste sa se identifice cu ursuletul si poate sa-si recunoasca propriile trairi. Cunoasterea emotiilor ne ajuta sa intelegem ce se intampla in interiorul nostru, ii ajuta pe copii sa-si dezvolte empatia. Jocul il stimuleaza pe copil sa incerce sa observe si perspectiva celuilalt, si astfel ajunge sa inteleaga mai usor situatiile zilnice.
In relatia copiilor mei, apar mici conflicte si cele mai eficiente modalitati de gestionare s-au dovedit cele in care am discutat emotiile fiecaruia dintre ei. Intr-una din zile nu reuseau sa se inteleaga cum sa imparta o punga de pufuleti, iar eu am observat ca intensitatea emotiilor incepe sa creasca. Am avut la indemana roata emotiilor si le-am propus sa punem deoparte pufuletii si sa vedem daca rotita reuseste sa ne spuna cum se simt ei. Am observat ca a fost destul de usor pentru cel mare (6 ani) sa-si numeasca emotiile „Sunt furios ca tot imi cere si ca vrea sa-mi ia pufuletii!”, dar a stat pe ganduri atunci cand trebuia sa descopere perspectiva fratelui. Din discutiile noastre, a rezultat ca fratele cel mic (2 ani) cel mai probabil este trist. Dupa recunoasterea emotiilor, s-a instalat acceptarea si dorinta de a gasi o varianta ce sa ii impace pe amandoi. Baietelul meu cel mare mi-a spus sa facem o lista cu idei: sa manance el toti pufuletii, sa nu manace nimeni sau eventual sa-i impartim. Am optat pentru ultima varianta deoarece ne-am dat seama ca fiecare va fi multumit cu jumatatea lui.
Ne-am jucat dupa instructiunile date, dar ne-au venit si alte idei.
- Ursul in oglinda-ne-am uitat la fiecare expresie si am incercat sa-l imitam pe ursulet. Am realizat ca fiecare emotie este parte a vietii noastre, fiecare isi are rostul ei, nu este gresit sa ne simtim tristi, furiosi, mirati, etc.
- Potriveste ursuletii-ne-am oprit la una dintre emotiile ursuletului, apoi am intors rotita si am cautat situatia potrivita (speriat-sunt speriat atunci cand se sparge un balon).
- “Roata, rotita, spune-mi cum m-am simtit?”-ne-am amintit de diferite situatii si am incercat sa identificam emotia ce am simtit-o. Ne-am jucat ca fiecare din noi, trebuie sa-si aduca aminte de o situatie sau un eveniment pentru fiecare emotie prezentata de roata emotiilor. M-a bucurat ca am aflat mai multe despre lumea interioara a copilului meu, am reusit sa cunosc lucrurile ce l-au bucurat (de ex. prima zi de scoala), sau intristat (pierderea unei jucarii). Legatura dintre emotii si situatii diferite, ne demonstreaza ca fiecare emotie face parte din viata noastra.
- Stiu sa desenez emotii-am analizat trasaturile fetei ursuletului (pozitia sprancenelor, ochii, gura), in functie de emotia simtita. Copilul meu a fost incantat sa deseneze expresiile emotionale ale ursuletului, apoi eu trebuia sa ghicesc cum se simte animalutul desenat. Activitatea il ajuta pe copil sa identifice aceste emotii si la cei din jur si sa fie capabil sa raspunda in functie de ele.
- Ce poti face atunci cand te simti…-am discutat pe rand de fiecare emotie si am incercat sa gasim un instrument potrivit specific. Ideile baietelului meu au fost: frica-sa ma tina cineva in brate, tristete-sa ma implic intr-o activitate ce ma inveseleste, furie-sa respir adanc, sa astept sa-mi treaca, mirare-sa incerc sa descopar ce se intampla, bucurie-sa reusesc sa o tin cat mai mult langa mine.
- Povestea emotiilor-am inventat o scurta poveste cu un ursulet si un catelus. Ursuletul s-a bucurat ca s a intalnit cu catelusul. Apoi ursuletul s-a infuriat, deoarece catelusul i-a rasturnat borcanul cu miere, iar mierea a curs in iarba. Catelul s-a intristat deoarece ar fi vrut sa se joace cu ursul. Impreuna au incercat sa gaseasca o solutie. A aparut o albinuta in zbor, iar cei doi au rugat-o sa le imprumute miere. Apoi toti au dorit sa se joace deoarece erau fericiti.
Jocul cu Roata emotiilor, reprezinta o activitate distractiva, ce permite identificarea si exprimarea emotiilor, ne ofera posibilitatea sa ascultam emotiile copiilor nostri, iar atunci cand ii incurajam sa-si exprime emotiile, le oferim increderea necesara pentru gestionarea propriilor trairi.
Daca doriti sa va jucati si imprieteniti cu Ursuletul si Roata emotiilor, le puteti achizitiona din magazinul Jucarii Vorbarete!
Noi avem tot ceva de genul doar cu o tăbliță unde ursuleții trebuiesc îmbrăcați :)Foarte frumos :)Să crească mare.
Multumim!