Dezvoltarea vorbirii – aplicatii practice

coperta

Notiunile opuse reprezinta una dintre cele mai importante concepte de baza, pe care un copil le poate invata. O serie de studii au descoperit faptul ca in jurul varstei de 4 ani, copiii sunt capabili sa inteleaga cuvintele cu sens opus. Comprehensiunea notiunilor cu sens opus reprezinta un aspect important al achizitiilor copilului, deoarece il vor ajuta in urmarirea instructiunilor, in realizarea sarcinilor scolare: vor fi mai eficienti in a asculta, comunica, citi sau scrie.

In magazinul Jucarii vorbarete  a aparut un material nou, Dezvoltarea vorbirii – Notiuni opuse– carti de joc. Materialul contine o brosura cu 15 jocuri pentru dezvoltarea vorbirii si 36 cartonase color, plastifiate cu rol de suport pentru jocuri. Cartonasele plastifiate sunt rezistente si potrivite si pentru manutele celor mici. Jocurile descrise stimuleaza vorbirea, atentia, concentrarea dar si exprimarea parerii si formularea intrebarilor.

Copiii mei (chiar si eu) au fost captivati de imaginile expresive si prietenoase, iar atmosfera care s-a creat a fost una speciala: fiecare a observat diferite detalii, aveau cate o explicatie pentru ce realiza fiecare personaj. Mi-a placut ca jocurile din brosura nu se rezuma doar la a descrie imaginile. Activitatile propuse il ajuta pe copil sa se gandeasca la:

  • cauze: Oare de ce este murdara pisica?
  • sa fie creativi: Ce ar avea de discutat pisica si cainele?
  • sa gaseasca modalitati de rezolvare: Ce poate sa faca ursuletul daca a rasturnat mierea?

Iata cum ne-am jucat dupa instructiunile aflate în cutie. Jocurile se pot adapta pentru varste diferite, asa cum am facut si noi.

poza1

  1. Cine gaseste mai multe perechi?

Am asezat cartonasele pe masa si am incercat sa gasim cat mai multe perechi.

PicMonkey Collage1

  1. Care e perechea mea?

Am selectat cartonasele si le-am asezat intr-un cerc. Micutul nostru s-a plimbat cu masina pe cartonase si a incercat sa denumeasca fiecare animal sau actiunea in care era implicat: vaca bea lapte, papagalii fac galagie, etc. Apoi am incercat sa gasim perechi.

poza3

  1. Dialog intre doua personaje de pe cartonase

Am ales doua cartonase si am incercat sa ne imaginam ce ar povesti cele doua animale. Dupa ce am intors cele doua carti, am vazut ca am gasit pinguinul si maimuta. A fost un exercitiu interesant si plin de creativitate. M. s-a gandit ca fiecare animal trebuie sa se prezinte si sa spuna cateva lucruri care ii plac: “Eu sunt maimuta vesela si-mi place sa mananc banane, tu cine esti? Eu sunt pinguinul, cel mai mult imi place sa mananc peste. Oare ti-ar placea si tie?” Jocul il ajuta pe copil in exersarea conversatiilor si in analiza perspectivei celuilalt, acestea fiind aspecte importante ale procesului de comunicare.

PicMonkey Collage2

  1. Flaconul vorbaret

Am realizat un cerc din imagini si am asezat un flacon in mijloc. Am invartit flaconul, iar sarcina era de a vedea ce ne indica si a gasi perechea potrivita. Jocul stimuleaza curiozitatea si atentia copilului. Utilizarea flaconului este o modalitate captivanta pentru alegerea perechilor.

poza5

  1. Ghici!

Am ales patru cartonase si am descris una din imagini. Copilul trebuia sa adune informatiile si sa ghiceasca notiunea din imagine. “Ma grabesc sa imi adun provizii, vreau sa gasesc cat mai multi morcovi!”. Jocul incurajeaza copilul sa fie atent la detalii, sa anticipeze evenimente viitoare si sa identifice personajul din imagine. Am inversat apoi rolurile.

 poza6

  1. Descriere

Am formulat intrebari cu ajutorul carora copilul sa descrie imaginile de pe cartonase. “De cine iti place?” Cainele a fost animalul preferat (doar il avem in curte). “De ce iti place de el?” Aceste intrebari il ajuta pe copil sa se gandeasca si sa selecteze aspectele apreciate de el. La fel, copilul este incurajat sa-si exprime opinia, sa-si imbogateasca vocabularul, iar noi avem sansa de a le cunoaste interesele si parerile.

poza7

  1. Mingea jucausa

Am asezat cartonasele cu fata in sus. Am avut o minge colorata, iar copiii au rostogolit-o spre cartonase. Am denumit imaginile de langa minge. Jocul ne-a oferit posibilitatea sa exersam si notiunile de pozitionare: “Ce vedem in stanga mingii?” sau “Cine e deasupra ursului?”.

poza8

  1. Ghici cine face asa?

Am ales cartonase, le-am asezat in fata copiilor si le-am spus ca voi imita un animal. Ei au facut echipa si au ghicit animalul corect. Partea si mai distractiva a fost cand am schimbat rolurile si mica echipa trebuia sa imite animalele.

  1. Exercitii de miscare

Am extras diferite cartonase, iar copiii au imitate animalele. A fost un joc apreciat deoarece a combinat miscarea cu denumirea animalelor. Copiii au fost atat de implicati incat au reusit sa imite chiar si furnica.

 

Va invitam sa descoperiti si celalate jocuri pentru dezvoltarea vorbirii. Puteti achizitiona produsul din magazinul Jucarii Vorbarete!

In perioada 1-13 februarie primesti GRATUIT Dezvoltarea vorbirii-Notiuni opuse la o comanda de minim 150 lei.

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s